Amsterdam | Gepubliceerd op: 14 september 2010
Handelsreis Silicon Valley voor software- en contentontwikkelaars met 'open' blik http://www.hollandisopen.com http://pr.co/p/00056p
Begin november 2010 organiseert handelsroute, in opdracht van NL EVD Internationaal een handelsreis voor bedrijven die zich richten op open source, open standaarden of open content. Doel van de reis is veel nieuwe inspiratie en kennis opdoen rondom succesvolle businesscases of verdienmodellen, en het eigen zakelijke netwerk in de VS uitbreiden. Kortom een trip voor ondernemers die met een open blik naar software en content kijken.

Begin november organiseert handelsroute, in opdracht van NL EVD Internationaal een handelsreis voor bedrijven die zich richten op open source, open standaarden of  open content. De reis is opgebouwd uit inspirerende bedrijfsbezoeken en ontmoetingen in het nog altijd bruisende centrum van de technologie Silicon Valley. Op eerdere handelsroutes werden al bezoeken gebracht aan topbedrijven zoals SUN, eBay, YouTube en NASA. Doel van de reis is veel nieuwe inspiratie en kennis opdoen rondom succesvolle businesscases of verdienmodellen, en het eigen zakelijke netwerk in de VS uitbreiden. Kortom een trip voor ondernemers die met een ‘open’ blik naar software en content kijken.

In Nederland heeft open source en open content zich al lang ontdaan van het hobby-imago, het is een jonge groeimarkt met succesvolle spelers. Toch blijft het voor ontwikkelaars die met een ‘open model’ werken lastig om financiering te krijgen of goede businessmodellen te ontwikkelen. De ontwikkelingen gaan wereldwijd echter bijzonder snel. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt bijvoorbeeld dat in 2012 90% van alle ondernemingen open source software zullen gebruiken. En marktonderzoeker IDC ziet het marktvolume jaarlijks met ongeveer 23% stijgen naar 3,3 miljard euro in 2012.

Sandra Brandenburg van Handelsroute.: “Open modellen hebben wat mij betreft de toekomst. Maar zelfs als je niet in open source of open content geloofd heb je als software of contentontwikkelaar op zijn minst te maken met open standaarden. Daar is deze reis op gericht, snel kennis en contacten verkrijgen om je kansen op de internationale markt te vergroten.”

Een gezamenlijk bezoek door ondernemers uit deze snelle groeimarkt, aan Silicon Valley -1 van de technologische hotspots -  kan leiden tot meer samenwerking, bedrijvigheid, introducties op internationale markten en het delen van belangrijke kennis..

Vanuit de Nederlandse overheid krijgen open concepten de laatste jaren veel aandacht. In 2008 werd bijvoorbeeld het platform Nederland Open in Verbinding gelanceerd, met als belangrijkste doelstelling interoperabiliteit vergroten. Ook binnen deze handelsreis ondersteunt de overheid de sector door een groot deel van de kosten voor de reis op zich te nemen.

Inschrijven voor deze handelsreis kan tot 1 oktober.Voor meer informatie bekijk de projectwebsite.

— Sandra Brandenburg van Handelsroute